fbpx

Ez az eset egy könyvelőirodánál történt, jó pár éve. A könyvelők bizonylatokban és szabályokban léteznek, mi IT szakik pedig nem értjük ezt a fajta merevnek tűnő gondolkodást. Amikor sok-sok évvel ezelőtt szigorlatoznom kellett a pénzügy-számvitel misztikus tudományából, bevallom másnap már egy bitre sem emlékeztem.

Szóval szeretjük a kihívásokat, ahogy mondani szokás, elvállaltuk az iroda modernizálását, 21. századi megoldásokat kidolgozva.

Ilyen esetekben a legnehezebb nem a szakmai rész. Meg kell győzni a tulajdonost és a felhasználókat a változás szükségességéről és hasznosságáról. Arról hogy némi többlet idő befektetéssel és kis tanulással, sokkal hatékonyabban és kevésbé idegtépő módon is lehet dolgozni. Hogy egy példát említsek egy központi fájl kiszolgáló szerver igen hasznos lehet a megfelelő könyvtárstruktúrával és jogosultsági rendszerrel, webes eléréssel, gyors hardverrel. Hiszen nem túl hatékony dolog, ha egyetlen rég megnyitott és most azonnal egyszeriben létfontosságúvá vált fájlt ketten keresnek, különböző számítógépeken egy teljes napon keresztül. A régi szerverüket egy ismerős IT szaki srác,  180 napos alap Win2008 R2 szerverszoftverrel installálva, random frissítve. Most jön a címben említett probléma, a mentés. Nem volt. Ahol több mint száz céget könyvelnek, néha nem árt nem csupán a speciális könyvelő szoftver ősidőkben beállított saját SQL mentésére hagyatkozni, akad ott pár tíz gigabájt egyéb fájl is; word, pdf, excel, sok jpg a bizonylatokról.

Óvatosan jártunk el, mindent PC-ről le kellett mentegetni, hiszen sosem az eredeti példánnyal dolgozunk, habár a Windows árnyékmásolatok sokat segíthetnek. Két hétvége ment el csak a kellő struktúra kialakításával, a Windows Server2016 installálása, a felhasználók felvétele, távoli elérések, jogosultságok hozzárendelése és mentések beállítása, már rutinszerűen ment. Megküzdöttünk a feladattal és megérte a sok-sok befektetett órát, mi már pár nap személyes támogatás és tanítgatás után láttuk, hogy volt értelme. Ilyenkor változik az eleinte mindent rosszalló, semmilyen változást nem toleráló felhasználói attitűd, persze csak igen lassan, szinte óráról órára. Amikor ráéreznek majd tudatossá válik, az új rendszer adta rengeteg előny akkor kezd a múlt ködébe veszni a pár napja még általános adatvesztés és a leállások, lefagyások okozta stressz. Pár hét múlva az új a természetes, az alap, az igények pedig egyre csak gyarapodnak a tanulási folyamatnak köszönhetően. A végén a cégnek bőven lett szabad kapacitása még jó pár új ügyfelet elvállalnia, bővíteni a szolgáltatásait.

Tanulság? Talán annyi hogy van a mi munkánknak egy alig mérhető faktora, egy elégedett felhasználó mosolyát látva.